اول مرغ بوده یا تخم مرغ

♦️اول تخم بوده یا مادر تخم؟

🔹در جواب این سوال، علم گفته که اول موجوداتی که تخم می‌گذاشتن بودن، یعنی "مادر تخم"، و بعد از اون تخم‌ها اومدن. این موجودات "مادر تخم"، دایناسورهای پرنده و سایر جانوران باستانی بودن که قبل از پرندگان مدرن وجود داشتن. در طول زمان، از طریق تکامل، این موجودات تغییر کردن و به مرغ‌هایی که امروز می‌شناسیم تبدیل شدند.
🔹 پس اگر سوال اینه که اول مرغ بوده یا تخم مرغ، پاسخ اینه که اول موجوداتی بودن که شبیه مرغ‌های امروزی نبودن ولی تخم می‌گذاشتن، یعنی "مادر تخم". بعد از اینکه این موجودات به مرور زمان تغییر کردن و تکامل یافتن، تخم‌هایی که می‌گذاشتن به مرغ‌هایی که ما حالا می‌شناسیم تبدیل شدن.
حالا به نظرتون اگه بپرسیم اول مرغ بوده یا تخم مرغ؟ جواب فرق میکنه؟

🔹بله، اگه پرسش دقیقاً این باشه که "اول تخم مرغ بوده یا اول مرغ"، پاسخ علمی متفاوته. از دیدگاه تکاملی، تخم‌هایی که توسط موجوداتی که اجداد مرغ‌های امروزی هستند گذاشته شدند، قبل از وجود مرغ به شکلی که ما امروز می‌شناسیم، وجود داشتند.
🔹موجوداتی که می‌توانیم آن‌ها را "مرغ‌های اولیه" بنامیم، تخم‌هایی گذاشته‌اند که از آن‌ها مرغ‌های امروزی به وجود آمدند. این موجودات اولیه مرغ نبودند درست مثل مرغ‌های امروزی که می‌بینیم، اما تخم‌هایی مشابه تخم‌های مرغ‌های امروزی گذاشتند. پس اگر بخواهیم خیلی دقیق باشیم، می‌توانیم بگوییم که "تخم‌هایی که منجر به تکامل مرغ‌های امروزی شدند" اول بوده‌اند.
🔹پس از نظر علمی، جواب این پرسش که اول تخم مرغ بوده یا مرغ به این صورت است: تخم‌هایی که توسط موجودات شبیه به مرغ اما نه دقیقاً مرغ‌های امروزی گذاشته شده‌اند، اول بوده‌اند، و از این تخم‌ها، مرغ‌هایی که امروزه می‌شناسیم تکامل یافته‌اند.

معلم

معلمان مهمترین رکن نظام آموزشی در فرآیند پرورش دانش آموزان به شمار می آیند و بنابراین آن ها باید بیش از پیش برای ایفای نقش های دشوار، حساس و مهم خود آماده شوند.معلمان مهمترین رکن نظام آموزشی در فرآیند پرورش دانش آموزان به شمار می آیند و بنابراین آن ها باید بیش از پیش برای ایفای نقش های دشوار، حساس و مهم خود آماده شوند.معلمان مهمترین رکن نظام آموزشی در فرآیند پرورش دانش آموزان به شمار می آیند و بنابراین آن ها باید بیش از پیش برای ایفای نقش های دشوار، حساس و مهم خود آماده شوند.

انتخاب روش تدريس ، هنر معلم است و معلمي يعني شور و علاقه به تربيت و تعليم انسان هايي از جنس آينده

به عنوان معلم بايد عميقاً باور داشته باشم که هر دانش آموزي قابل رشد و يادگيري را دارد به شرط آنکه ما آن ابزار سنتي را که بدون توجه به تفاوت هاي فردي ، به دنبال يافتن نقطه ضعف هاست رها کنيم و از ابزارهاي نوين که توانائيهاي دانش آموز را شناسايي کند و پرورش دهد ، بهره بگيريم . به دانش آموز اعتماد به نفس ببخشايد و بر اساس اين باور عمل کنم که آموزش فرآيندي مهم ونظام يافته به منظور جمع آوري ، تحليل و تفسير اطلاعات است تا تعيين شود که آيا هدفهاي مورد نظر تحقق يافته ند يا در حال تحقق يافتن هستند.
روش هاي تدريس ، شيوه ي عمل معلم را در کلاس درس شکل مي دهند و فرصت هاي ياد گيري دانش آموزان را پديد مي آورند.
معلم امروز بايد بداند که به صرف پرداختن به روش هاي سنتي از اهداف اصلي تعليم و تربيت دانش آموزان و رفع نواقص ياد گيري دانش آموزان دور مي شود و تبعاتي همچون کاهش علاقه ، هدر رفتن سر مايه هاي مادي و انساني ، افزايش نرخ مردودي و تکرار پايه ، اختلال در رشد عاطفي دانش آموزان ، از ميان رفتن خلاقيت را سبب مي شود .

درد دل با امام زمان(عج)

 

یا صاحب الزمان(عج)
من اگر اشک به دادم نرسد میشکنم
اگر از یاد تو یادی نکنم میشکنم
بر لب کلبه ی محصور وجود,من در این خلوت خاموش سکوت
اگر از یاد تو یادی نکنم,میشکنم
اگر از هجر تو آهی نکشم
تک و تنها,میشکنم به خدا میشکنم
×××××××××××××××××
شنيدم قصد برگشت از سفر داري،خدا را شكر
شنيدم خواهي از رخ پرده برداري،خدا را شكر
هميشه در فراقت اشك ريزم ،يوسف زهرا
از اينكه نوكري با چشم تر داري،خدا را شكر
نيازي بر طبابت نيست بيمار قديمي را
همين كه از من و حالم خبر داري،خدا را شكر

تبریک

 

پیامک‌های تبریک ویژه ولادت سیدالشهدا (ع)

 

تبریک میلاد

 

مـــــژده ایـــدل کــه مـهــیــن آیـت یــزدان آمــد

مــشــعــل راه هـدا خـتــم رســـولان آمـد

تـا زنـــده پـــرچـــم تــوحـیــد بـهـر بـــام و دری

بـهـر نــابـودی اصــنـــام شــتــابـان آمــد

مـسـلـمـیـن را بـده از قـول خــــداونـــد نــویـــد

اشــرف خـلـق جـهـان نـیـر تــابـــان آمـد

اسم تو نور امـید است و صفای سینه هاست

دین تو اسلام عشق است و بدور از کینه هاست

روز میـلادت شدم مست می عرفان تو

آیه شرع است و حق است، خط به خط قرآن تو . . .

اکسیر در خانه

این اکسیر در خانه کیست؟👇

1. خوشبختی خانه در خدا پرستی است.🍇
2. عزت خانه در دوستی است.🍇
3. ثروت خانه در شادی است🍇.
4. زیبایی خانه در پاکیزگی است🍇.
5. پاکی خانه در تقوا است.🍇
6. نیاز خانه در معنویات است🍇.
7. استحکام خانه در تربیت است.🍇

8. گرمی خانه در محبت است🍇.
9. صفای خانه درمحبت است.🍇
10. پیشرفت خانه در قناعت است🍇.
11. لذت خانه در سازگاری است.🍇
12. سعادت خانه در امنیت است🍇.
13. روشنایی خانه در آرامش است.🍇
14. رفاه خانه در حرمت و تفاهم است.🍇
15. ارزش خانه در اعتماد و اطمینان است.🍇
16. سلامتی خانه در نظافت و پاکیزگی است.🍇
17. صفت خانه در انصاف و گذشت است.🍇
18. شرافت خانه در لقمه حلال است.🍇
19. زینت خانه در ساده بودن است.🍇
20. آسایش خانه در انجام وظیفه است.🍇

در فضا نمی توان گریه کرد



در شرایط بی‌وزنی در فضا اشك مانند یك توپ بزرگ در اطراف كره چشم حلقه زده و به پایین سرازیر نمی شود.
«كریس هدفیلد» فرمانده فعلی ایستگاه فضایی بین المللی (ISS)‌ دست به اقدامات مختلفی از جمله آشپزی، شستن دست، گرفتن ناخن و مسواك زدن در شرایط بی وزنی در فضا كرده است، اما «گریه كردن» در گرانش صفر تنها كاری است كه این فضانورد كانادایی قادر به انجام آن نیست.
در جدیدترین فیلم ویدئویی ارسالی از ایستگاه فضایی، «هدفیلد» با ریختن آب بداخل چشم خود نشان داد كه مایع بصورت یك ستون روی صورت باقی مانده و قطرات اشك در فضا هیچگاه سرازیر نمی شوند.

 

«هدفیلد» تأكید می‌كند:

اگر به گریه كردن ادامه بدهید، این ستون مایع بزرگ و بزرگ تر شده و به یك توپ آبی تبدیل خواهد شد كه بینی و در نهایت تمام صورت شما را در بر می‌گیرد و باید از یك حوله برای خشك كردن اشك چشم از روی صورت و گردن استفاده كنید!

 

فضانورد كانادایی در مجموعه فیلم های ویدئویی ارسالی از فضا نشان می دهد، ساده‌ترین كارهایی كه انسان در زمین انجام می‌دهد، در شرایط بی‌وزنی فضا بسیار سخت‌ و در برخی موارد غیر قابل انجام است.

جا به جا کردن هوا در زیر آب

جا به جا کردن هوا در زیر آب!

آلودگی هوا

شما به سادگی می توانید در هوا مایعی را از یک ظرف به ظرف دیگر جا به جا کنید. مثلا شیر داخل یک لیوان را به لیوان دیگر بریزید. و مسلماً بارها و بارها این کار را انجام داده اید. اما آیا عکس آن را بلدید؟

ادامه نوشته

عوامل موثر بر انحلال پذیری

عوامل موثر بر انحلال پذیری

عوامل موثر بر انحلال پذیری

در مطلب قبل خواندید که انحلال پذیری یعنی چه و تعدادی از عوامل موثر بر آن را نیز مطالعه کردید؛ در این مطلب می خواهیم به ادامه عوامل مهم و موثر در انحلال یعنی اثر دما و فشار بر انحلال پذیری مواد جامد، مایع و گاز بپردازیم.

 

عوامل موثر بر انحلال پذیری

 

دما:

ادامه نوشته