علوم تجربی شهرستان مبارکه
موضوعات علمی و فرهنگی
ده اکتشاف علم فیزیک

 
۱- آزمایش دو شکاف

همان طور که می دانیم  همۀ چیزها در آن واحد هم خاصیت موجی دارند هم ذره ای. خب احتمالا این موضوع را به دقت و صراحت قبول کردید، اما به شکل تجربی هم می توانید آن را بپذیرید؟ مثلا سیبی که در دست گرفته اید را می توانید به صورت موجی تصور کنید؟ ما چطور می توانیم مطمئن باشیم که چیزها قطعا موجی یا ذره ای هستند؟ آزمایش دو شکاف احتمالا شگفت انگیزترین چیزی است که تاکنون درباره آن شنیده اید. در این آزمایش پرتو نور از بین دو شکاف عبور کرده و به روی پرده تابانده می شود، نورهایی که از این دو شکاف می گذرند با هم تداخل می کنند و یک الگوی تداخلی (نوارهای تاریک و روشن) می سازند این با ماهیت جمع شدنی ذرات نور قابل توضیح نیست. در عوض وقتی روی پرده را با آشکارسنج بررسی می کنیم، می بینیم که نور به شکل ذره (فوتون) جذب شده است.

 

ده اکتشاف حیرت انگیز علم فیزیک


در واقع الگوی تداخلی وقتی آشکار می شود که نور از طریق هر دو شکاف به طور همزمان عبور کند در صورتی که بخواهیم با ابزاری بسیار دقیق بررسی کنیم که هر فوتون دقیقا از کدام شکاف عبور می کند الگوی تداخلی از بین می رود و ماهیت ذره ای نور آشکار می گردد. به این پدیده اثر مشاهده گر گفته می شود. در پایان ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که بخش هایی از آزمایش دو شکاف وجود دارند که از آنچه در اینجا توضیح داده شدند عجیب تر هستند و ما شما را تشویق می کنیم که به مطالعه بیشتری در این باره بپردازید، البته اگر آمادگی دارید تا تمام روز خودتان را صرف غرق شدن در مفاهیم کوانتومی کنید.


برچسب‌ها: اکتشاف, علم فیزیک
ادامه مطلب
|+| نوشته شده توسط حمید نقی زاده در جمعه بیستم تیر ۱۳۹۹ ساعت 19:10 |

تبریک
پیامک‌های تبریک ویژه ولادت سیدالشهدا (ع)

|+| نوشته شده توسط حمید نقی زاده در دوشنبه نوزدهم فروردین ۱۳۹۸ ساعت 22:6 |

چرا ابعاد پنجره هواپیما کوچکتر از پنجره اتوبوس است؟

وقتی هواپیما اوج می گیرد و در ارتفاع، مثلاً 10 کیلومتری در حال پرواز است، فشار هوای بیرون هواپیما به شدت کاهش می یابد و در نتیجه نیروی وارد شده به سطح شیشه پنجره به شدت کاهش می یابد.

در حالی که درون هواپیما، همچنان فشار هوا، مانند فشار روی زمین تنظیم می شود. در نتیحه اختلاف دو نیروی درون و بیرون که به شیشه پنجره وارد می شود افزایش می یابد. در نتیجه برای کاهش این اختلاف، تنها می توانیم سطح شیشه پنجره را کاهش دهیم..

 


برچسب‌ها: فشار
|+| نوشته شده توسط حمید نقی زاده در یکشنبه پنجم دی ۱۳۹۵ ساعت 21:33 |

ميوه ها
 

 

نام اين ميوه کاملا مناسب با شکل ظاهري آن است. "کارامبولا" به طور کلي بومي جنوب شرق آسيا است، اگرچه کارشناسان معتقدند به راحتي در نقاط گرمسيري ديگر نيز رشد مي کند. هنگامي که کارامبولا برش مي خورد کاملا شبيه به يک ستاره پنج پر است. اين ميوه شيرين نه تنها مزه خوبي دارد، بلکه غني از ويتامين C و آنتي اکسيدان‌ها بوده و از اسيد، قند و سديم پاييني برخوردار است.

 

 

"پيتايا" حاوي طيف وسيعي از مواد خوشمزه از انواع مختلف کاکتوس است. اين ميوه در کشورهاي مختلف آسيايي رشد کرده و به واسطه کشور يا منطقه‌اي که در آن مي رويد داراي نام‌هاي مختلفي است که از آن جمله مي توان به "توت فرنگي گلابي" يا "ميوه مرواريد" اشاره کرد. گوشت ميوه پيتايا داراي دانه‌هاي سياه - مشابه با کيوي - بوده و به صورت خام خورده مي شود. اين ميوه اندکي ترش مزه است.

 

 

"دوريان" از بويي به واقع بد برخوردار است که بسياري را حتي از مزه کردن آن باز مي دارد. اما دوريان به عنوان پادشاه ميوه‌ها نيز شناخته مي شود زيرا بخش خوراکي آن بسيار خوشمزه بوده و در بسياري از بشقاب‌هاي کشورهاي جنوب غرب آسيا استفاده مي شود. در شرايطي که بيش از 30 نوع گياه دوريان وجود دارد، اما تنها 33 درصد از آنها خوراکي هستند.

 

 

"يانگ‌مي" يا توت فرنگي چيني همان گونه که از نامش مشخص است بومي چين بوده و از درختاني زيبا و رنگارنگ برخوردار است. درختان يانگ‌مي عمدتا در پارک‌ها و باغ‌ها جنبه زينتي داشته و ميوه‌هاي قرمز رنگ آنها داراي طعمي دوست داشتني هستند. هسته بزرگ يانگ‌مي حدود نيمي از کل حجم ميوه را به خود اختصاص مي دهد.

 

 

"نوني" با ظاهر عجيب خود داراي نام‌هاي عجيبي مانند "پودينگ سگ" و "ميوه‌ي پنيري" نيز است. اين ميوه بومي آسيا است. از نوني بيشتر براي تهيه نوشيدني‌هاي ميوه‌اي که گفته مي شود از لحاظ پزشکي مفيد هستند، استفاده مي شود. از آبميوه نوني به طور سنتي به عنوان دارو براي درمان بيماري‌هايي مانند بي نظمي کارکرد روده و عفونت‌هاي دستگاه ادراري استفاده مي شد، اما آزمايش‌هاي عملي، موثر بودن آن را اثبات نکرده است.

 

 

جنوب غربي هند، بنگلادش، فيليپين و سريلانکا زادگاه "ميوه جک" هستند که در استراليا نيز شناخته شده است. در داخل اين ميوه، دانه‌ها با گوشتي آبدار احاطه شده که مزه ملايم آناناسي دارد. از گوشت اين ميوه در توليد چيپس شيرين و پخت و پز نيز استفاده مي شود.

 

 

"رامبوتان" بيشتر در مالزي رشد مي کند و از پوست چرمي قرمز رنگ برخوردار است. رامبوتان يکي از معروف‌ترين ميوه‌هاي جنوب شرق آسيا محسوب مي شود. گوشت اين ميوه، آبدار و شيرين بوده و به طور گسترده در توليد مربا استفاده مي شود. گوشت رامبوتان سفيد يا صورتي رنگ بوده و هر ميوه داراي يک هسته ترد و نرم است که اگر به صورت نپخته خورده شود، خاصيت سمي ملايمي دارد.

 

منبع: http://www.biology-teacher.blogfa.com


برچسب‌ها: گیاه
|+| نوشته شده توسط حمید نقی زاده در سه شنبه نوزدهم آبان ۱۳۹۴ ساعت 16:23 |

سونامی

AWT IMAGE

در ششم دی ماه 1383( برابر با 26 دسامبر 2004) پوسته‌ی زمين در کف اقيانوس هند به لرزه درآمد. تکان‌های قدرتمند زير دريا ، موج های سهمگينی را به وجود آورد که بيش از پنج هزار کيلومتر را در اقيانوس هند پيمودند. وقتی اين موج‌ها به ساحل کشورهای جنوب شرق آسيا رسيدند، ديوارهايی از آب، به نام سونامی، ساحل کشورهای اندونزی، مالزی، سريلانکا، هندوستان، مجموعه‌جزيره‌های مالديو، تايلند و بنگلادش را جاروب کردند.

با وجودی که بين کانون زمين‌لرزه‌ی اقيانوس هند و شهرهای ساحلی ايران در کنار دريای عمان، فاصله زيادی وجود داشت، موج های سونامی در شهر چابهار خسارت های اندکی برجای گذاشتند. اين با آن معنا است که اگر کانون زمين‌لرزه به ساحل ايران نزديک تر باشد، شهرهای ساحلی ايران نيز با خطر جدی رو به رو می شوند. به گفته زمين شناسان، در بستر دريای خزر نيز گسل های عميقی وجود دارد که می تواند باعث سونامی شود اين گسل‌ها در گذشته سبب زمين لرزه های بزرگ شدند که در پی آن سونامی بزرگ (در مقياس خزر) ايجاد شد. در عين حال ، احتمال رويداد سونامی در آينده توسط اين گسل ها نيز وجود دارد.

شناخت هر چه بهتر پديده های طبيعی به ما کمک می کند تا اندازه ای که امکان دارد، از آسيب های آن‌ها در امان بمانيم. در اين جا شما به اين پديده مهم، نشانه‌های رخ‌‌دادن آن و پيامدهايی که تا کنون داشته است آشنا می‌شويد.


برچسب‌ها: سونامی
ادامه مطلب
|+| نوشته شده توسط حمید نقی زاده در یکشنبه چهارم مرداد ۱۳۹۴ ساعت 12:20 |

نازک ترین و سنگین ترین

نازک ترین و سنگین ترین

 

 

نازک ترین و سنگین ترین
 
عده کمی از مردم می دانند که غشای حباب صابون، یکی از نازک ترین چیزهایی است که با چشم غیر مسلح می توان دید. چیزهایی که ما معمولا در تشبیه برای بیان نازکی و باریکی از آن ها استفاده می کنیم، در مقایسه با غشای حباب صابون، فوق العاده کلفت هستند : "باریک مانند مو" یا "نازک مانند کاغذ سیگار" .

برچسب‌ها: نازک ترین و سنگین ترین
ادامه مطلب
|+| نوشته شده توسط حمید نقی زاده در یکشنبه چهارم مرداد ۱۳۹۴ ساعت 12:15 |

پرتو گاما
پرتو گاما

پرتو گاما تابش الکترو مغناطیس پر انرژی است و انرژی بسیار عظیمی را تولید می کند.



اشعه گاما چیست ؟



برچسب‌ها: پرتو گاما, اشعه گاما
ادامه مطلب
|+| نوشته شده توسط حمید نقی زاده در شنبه بیست و ششم بهمن ۱۳۹۲ ساعت 21:13 |

برف
زمانی که تراکم در هوای در حال صعود ، که درجه حرارت آن زیر نقطه انجماد است بوقوع پیوندد، بلورهای یخ شش پری تشکیل می‌گردد که ممکن است بصورت اشکال منفرد یا چسبیده تشکیل دانه‌های برف یا انواع مختلف و متغیری را بدهند. در نتیجه پیوند بلورهای شش پر ، اشکال زیبای برف به انواع خیلی زیاد به ظهور می‌رسد.

مقدمه

برف‌، از پدیده‌های‌ جوی‌ که‌ اغلب‌ طبیعى‌دانان‌ قدیم‌، در چگونگى‌ پیدایش‌ آن‌ سخنانى‌ گفته‌اند. در این‌ مقاله‌ نخست‌ آراء یونانیان‌، با تکیه‌ بر الاثار العلویه‌ ، نوشته ارسطو و رساله‌ای‌ به‌ همین‌ نام‌ از تئوفراستوس‌ و نیز الاراء الطبیعیه‌ منسوب‌ به‌ پلوتارک‌ که‌ امروزه‌ آن‌ را از آئتیوس‌ آمدی‌ مى‌دانند، نقل‌ و سپس‌ تأثیر آنها بر نظرات‌ دانشمندان‌ مسلمان‌ بررسى‌ شده‌ است‌. آناکسیمنس‌ گمان‌ داشت‌ که‌ هرگاه‌ باران‌ یخ‌ بزند، برف‌ پدید مى‌آید و اگر در این‌ هنگام‌ با آب‌ و هوا آمیخته‌ شود، تگرگ‌ تولید مى‌شود. در ضمن نظریه‌ای‌ که‌ به‌ فیثاغورس‌ و پیروان‌ او منسوب‌ شده ‌، آمده‌ است‌ که‌ هوای‌ پدید آورنده برف‌ و باران‌ سردتر از هوای‌ پدید آورنده تگرگ‌ است‌، در حالى‌ که‌ محل‌ پدید آمدن‌ آنها گرم‌تر از محل‌ تولد تگرگ‌ است.‌ به‌ گفته ابن‌ رشد ، اسکندر افرودیسى‌ این‌ مطالب‌ را از الاثار العلویه ارسطو نقل‌ کرده‌، ولى‌ ارسطو در این‌ کتاب‌ چنین‌ مطلبى‌ را از آنها یاد نکرده‌ است‌. ارسطو خود ، بارش‌ باران ‌، برف‌ و تگرگ‌ را پى‌آمد سرد شدن‌ ابر مى‌دانست‌.


برچسب‌ها: برف, تگرگ
|+| نوشته شده توسط حمید نقی زاده در پنجشنبه سوم بهمن ۱۳۹۲ ساعت 22:55 |

راکت تنیس و کلاه ایمنی

راکت

 راکت :یک ابزار ورزشی به شکل یک پاروب کوچک است که برای زدن توپ در بازی‌هایی چون تنیس و پینگ‌پنگ استفاده می‌شود.سرگرمی

به ورزش‌هایی که با استفاده از راکت بازی می‌شوند، ورزش‌های راکتی می‌گویند.

به طور سنتی بدنهٔ راکت‌ها از ورقه‌های چوب ساخته می‌شدند،

اما امروزه استفاده از فیبر کربن، فایبرگلاس، سرامیک و فلزهایی مانند آلیاژهای تیتانیوم

ساخته می‌شوند.

فایبر گلاس (به انگلیسی: Fiberglass)‏ کامپوزیتی از الیاف شیشه با مواد پلیمری است که از پشم شیشه به عنوان مادهٔ تقویت کننده و از مواد پلیمری به عنوان مواد زمینه استفاده می‌شود.ندای علوم تجربی
در ساخت مخازن بکار می‌رود.


برچسب‌ها: راکت تنیس, راکت تنییس را چگونه می سازند, جنس کلاه ایمنی و راکت تنیس, کلاه ایمنی
ادامه مطلب
|+| نوشته شده توسط حمید نقی زاده در سه شنبه دوازدهم آذر ۱۳۹۲ ساعت 16:15 |

دانلود کتاب علوم پایه هفتم(اول متوسطه)
می توانید کتاب علوم را دانلود کنید:

دانلود قسمت اول به حجم 17 مگابایت

دانلود قسمت دوم به حجم 15.5 مگابایت

دانلود قسمت سوم به حجم 17 مگابایت

مشاهده جذر و مد

علت اصلی جذر و مد چیست؟





 


برچسب‌ها: کتاب علوم
|+| نوشته شده توسط حمید نقی زاده در پنجشنبه چهاردهم شهریور ۱۳۹۲ ساعت 1:46 |